About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
#Fatin Syahirah , 25 SEPT , student at UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN . Faculty Technology Management and Business .

Monday 26 August 2013

masa tu tak pernah berhenti

kan?? masa tu tak pernah berhenti.. sejak dari aku mula cuti sem haritu sampai harinie, aku memang tak gheti nak tengok mas dengan betul. mana taknye,, pukul 2 3 pagi, belum tentu masuk tido. bangun plak dah tentu tentu nye pukul 8 9 pagi... buruk beno anak dara buat perangai ginie, ye dokk?? 

haihh, risau nak balik belajar semula nie cemane laa jadual masa aku nanti. bukan risau jadual pack, aktiviti padat ke hape. risau diri sendiri nie tak bangun pagi. dah laa memang jenis liat nak bangun sokmo. letak laa jam loceng 15 biji, bom atom ke ape belum tentu nak bangun kalau dah time sodapp tido tuh. nasib aku niejenis kalau tak boleh tido duk melayan TV dengan Twitter je. kalau jenis yang suka menaip mengarang bagai nie, gamaknye memang penuh dah entry dalam belog nie...

aku malas taip pon bukan hape. sebab dah tahu sangat, taip taip je bukan ade yang baca.kan??? huhu . . tak gheti nak tarik reramai readers. aku menaip pon sekadar suka suka meluahkan ape yang terbuku. tapi selalunye ape ape aku hentam dekat twitter je. senang... online 24 jam. tapi sebenarnye kat phone aku pun ade je software blogspot nie, p tak guna jugak.. dah dua post aku nak publish tapi tak sampai sampai. hampeh jugakk laa.. pepenat menaip bersengkang mata semua, tetiba tak boleh publish.

buat masa nie, duk kira kira masa je nak balik Batu Pahat dah... selama 2 bulan cuti nie, tipulah kalau kata tak seronok kan?? rasanye dah lama tak lepak dengan adik adik aku. even 3 orang je pon, susah giler nak cukupkan kuota. dah sorang sorang tercampak sana sini. takde yang blajar dekat dekat atau sama sekolah. time raya nie je laa... dalam pada dok hari hari merewang dengan adik aku yang pompuan sorang nie, kekadang ade jugak duk bercerita mengumpat ke diri sendiri masa kecik. bila ingat balik, macam jahanam je perangai.. -.-

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dolu dolu (1st cite) :

dulu time kecik kecik budak mana yang tak suka air kan? pantang ajak mandi jer, cepat jer haa berjalan bukak baju bagai. padahal mandi tak mana pun, main air je lebih. tak pun sabun... lagi satu hal, kalau banjir.. menipu sangat kalau kata time ko bebudak dulu ko takde nak menangis merengek rengek hentak kaki semua kalau mak tak bagi turun main air banjir.

zaman kitorang dulu, memang kalau nak main air banjir nie mak aku tak heran sangat, dah nama pon budak kampung, mainan pon jenis kampung je laa.. lagipun rumah sepupu aku dekat dekat. jadi nye kalau masa banjir tu, yang duduk rumah setakat selang 3 4 rumah tu, pekam mata je jalan datang rumah aku. (rumah lama) . semata mata nak main air.. sebab kat sini air nye dalam sikit. siap ade sedia pelampung lagi. hahaha !

tapi nak jadikan cerita, ade satu masa nie aku dengan beberapa orang sepupu aku nie dah berjalan main air nie sampai ke rumah atok kitorang. punyalah seronok, duk main main tu tak perasan dah sampai ke sana. rumah arwah atok aku nie jalan nak masuk tu lalu sawah bendang. so kalau jumpa pacat, lintah, ular air ke jadah tu benda biasa.

selalunye kalau pacat ngan lintah nie dah jadi mainan aku. tapi time tu taktahu cemane ade rase macam geli geli je kat betis. tak tengok lagi, cuit cuit je dengan tangan, kekonon dah tepis tu jatuh laa... tengah seronok main main sambil tepis tu, rasa macam besa gedabak lembik lembik plak menatang kat betis nie.. sekali pandang , bapak besauu punye lintah. memula eksenn, nak tarik buang sendiri. tapi lintah tu punya melekat lagi kuat dari gam UHU. dah tu, aku dah tarik tarik pon tak efekk,, seronok je benda tu hisap hisap darah bagai sampai meleleh leleh ke kaki. ape lagi time tu, dah tak fikir ape, terus meraung.....

sudahnye sampai sekarang aku tak turun kalau air banjir. dah tu even nampak pacat pon aku dulu yang lari. pfft!

Dolu dulu (2nd cite)

tahap kenakalan dulu memang tak boleh nak kira la kan... semua benda yang ade kat sekeliling nie jadi mainan. yelah, dulu mane nak ade game dalam smartphone, PSPke hape bagai. kalau ade pun time tu even menangis guling guling pon belum tentu boleh dapat punya. aci makan kuah raya laa... memang takkan dapat.

rumah lama aku dulu, sebelah dengan rumah adik pada mak aku, (sekarang pon sebelah rumah adik mak jugak. err...) merangkap pakcik aku laa... pakcik aku nie ade la bela bela ayam bawah rumah dia. biasa la kan duduk kampung.haa..., agak agak korang boleh teka tak salah satu mainan aku dulu ? anak ayam tu la... ahahah ! xD

aku pun tak tahu la ape motif aku suka sangat tangkap anak ayam tu buat main . padahal kalau nak ajak kata boleh bercakap ke, dengar, paham ape yang aku cakap pon belum tentu . tapi dah nama pon bebudak, semua benda pon nak cuba , jadi mainan dorang kan... bebudak sekarang je aku rasa advance sikit . benda macam nie takde dah jadi mainan dorang . kalau anak ayam lalu sebelah kaki pun , pandang dengan ekor mata je .

satu hari tu, aku nak tangkap anak ayam nie. konon nak kumpul banyak banyak, nak buatkan rumah untuk dorang ke ape aku pun tak tahu masa tu. aku suruh adik aku yang pompuan tu tangkap, tapi dia taknak . macam bengan jugak laa kan , dah disuruh degil plak . aku pun malas nak banyak cerita , aku tangkap laa sendiri . dah dapat sekor , aku cam bangga sikit. mengepak lubang hudung katakoo... kih3x . 

nak tangkap lagi sekor nie , aku bagi adik aku dulu pegang yang aku dah tangkap tu . tengah syok syok kejar anak ayam tu , tetiba dengar dari atas rumah:

"jangan tangkap anak ayam tu.. biar dia jalan sendiri.. jangan kacau... tak baik.."

haa, mak aku dah sound, aku buat donno je . adik aku pulak jenis udak dengar kata , dah dengar je macam tu, terus dia selamba mak ayam je lepas anak ayam yang dah aku tangkap tadi . sebab bengan dan tak fikir panjang, zaass ! aku cakap muka dia . :D

kejam kan?? >__<

Dolu dolu (3rd cite)

nie tak tahu laa kalau bebudak yang 80 - 90 an yang tak kenal dengan Super Ring, Tora ke apesegala benda mainan yang dalam kotak tu, kalau ade yang tak kenal, memang tak tahu laa nak cakap ape. zaman kanak kanak korang memang kesian sangat. tu je laa aku mampu cakap haa... 

mak aku memang bising mulut dia kalau kitorang adik beradik beli benda nie. yelah,, mane tak nye. duit sekolah yang dia bagi, kitorang sanggup simpan sebab nak beli mende alah nie. bez la.. sebab ade mainan kecik kecik dalam kotak tu dengan biskut coklat yang bulat bulat. tapi biskut tu tak makan. buat sepah kat rumah jee... memang lagi tambah bising la kan..

ade satu hari tu, aku ingat hari minggu. memang dari awal mak dah pesan siap siap, jangan keluar pergi beli mainan bebukan, makanan jajan je ape. dia dah siap masak, makan je ape yang lagi. lagi berkhasiat katanyee...tapi time nie, kata la ape pon, masuk telinga kana keluar telinga kiri je.. tanpa tapisan dan sebarang halangan plak tu. tambah tambah aku dari dulu sampai sekarang memang degil, tak mampu buat ape lah kan...

dah tengahari tu, sebab nak jugak dengan benda nie, aku dah pakat dengan adik aku. nanti masa mak aku tengah lepak senang senang depan TV, kitorang keluar ikut pintu belakang pergi beli benda yang kitorang suka tu. lagipun rumah lama dulu dengan kedai runcit memang dekat sangat. sebarang jalan jee... dah elok tengah mak tengah seronok layan TV sampai tahap tersengguk sengguk nak lena dah, kitorang pon menyusup keluar ikut pintu belakang. 

dah beli semua yang nak, balik laa dengan girang... dari jauh dah nampak ade seekor lembu nie tengah melepak depan rumah aku. selamba je la,, wat tak tahu je. bukan kacau dia pon. lagipun dah nampak ape yang aku nak. yang adik aku plak, dah sound awal awal, lalu ikut pintu belakang je, takut nanti ape ape jadi. sebab aku nie degil + tahu yang mak aku dah lena, kekonon hero laa nak jugak masuk ikut pintu depan. lembu tu plak duk aim jer aku... haihh, sudah . . adik aku dah hilang masuk ikut pintu belakang.

tak sampai seminit lepas tu, bertempiaran aku lari keliling rumah kena kejar dengan lembu tu... ape yang dia dengaki dengan aku pun tak tahu laa.. balasan barangkalai sebab tak dengar kata. tapi aku masa tu takyah cite memang mencicit cicit lari sambil air mata berjejes jejes keluar dengan mulut kuat gila menkerit.. dan dan tu jugak aku nampak mak aku dah bukak pintu belakang cepat cepat panggil aku masuk . dah selamat tu,, terus lembik.....hilang separuh nyawa .____________________.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

dulu punye cerita, nakal dan degil aku tak payah nak kata. Subhanallah , memang tak mampu ditangani.. sekarang dah baik sikit... banyakk... sikit... ntah . . yang kenal, tahu la korang. :) 






#makin besar makin susah nak kumpul sama sama. how I wish I can putarkan balik masa 

No comments: